Nationalromantikken er tema på ARoS i Aarhus

drømmen og Danmark
Kunstmuseet ARoS, en firkantet klods, der tårner sig op midt i Aarhus, stod færdig i 2004. Den fik mange kritiske kommentarer. De aftog, da publikum i 2011 fik adgang til Olafur Eliassons fantastiske installation “Your Rainbow Panorama” på toppen. Foto Hanne Würtz.

Drømmen om Danmark lever igen

Den nationale bevidsthed vokser i disse år, og spørgsmålet om danskhed er lige så aktuelt, som det var i slutningen af 1800-tallet, da Danmark forandrede sig politisk og økonomisk. Da nationalliberale tanker og ideer blomstrede op og var med til at definere vores opfattelse af Danmark og danskhed.

Hvad er typisk dansk?

Det har kunstmuseet ARoS i Aarhus sat fokus på med udstillingen “Drømmen om Danmark”, som museet selv betegner som et historisk tilbageblik. Det hjælper os til at forstå baggrunden for den ordlyd, som vi bruger i dag, når vi for eksempel taler om nationalstaten, forklarer museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.
Knaldrøde vægge
Museumsinspektør Erik Nørager Pedersens har hentet 70 værker fra ARoS’ depot frem til udstillingen. Ophængningen på knaldrøde vægge får det grønne og blå i malerierne til at træde tydeligere frem. De fleste af billederne er i store formater, men har luft omkring sig, så tilskueren dels kan nyde værket på afstand, dels kan komme tæt på og læse om motivet og maleren.

Malerierne præsenterer sig godt på de røde vægge.© AroS
Vilhelm Kyhn: Ved Issefjorden 1883.© ARoS

Værkerne er fra anden halvdel af 1800-tallet, der betegnes nationalromantikken. Enevælden blev ophævet i 1848, i 1849 fik vi Grundloven, og menigmand ville nu være med til at definere “Drømmen om Danmark”. Således også i Aarhus, hvor en række borgere i januar 1859 samledes med henblik på at skabe det første danske kunstmuseum uden for København. Det blev begyndelsen til det, vi i dag kender som ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Kunstens betydning

»Allerede dengang forstod man kunstens betydning for, hvordan tilværelsen blev opfattet. Derfor bestilte og købte man værker af en ny generation af kunstnere, der kunne hjælpe de nationalliberale tanker på vej. Kunstnerne skildrede et Danmark med smukke og storladne landskaber, rolige have og stoute bønder med indholdsrige liv. Man er stolt af sit land og vil skildre det sådan,« fortæller museumsinspektør Erik Nørager Pedersen.

Drømmen om Danmark

Flere danske malere er repræsenteret, bl.a. Vilhelm Kyhn, Christen Dalsgaard samt Aarhus-maleren Janus la Cour. De var alle en del af den nationalromantiske strømning, og i deres malerier skildrede de forestillingen om det nye Danmark. Samtidig er teksterne fra nogle af vore mest kendte sange hængt op på væggene, for eksempel “I Danmark er jeg født”, “Jeg elsker de grønne lunde” og “Jylland mellem tvende have” for – ifølge Erik Nørager Pedersen – at vise en parallel mellem digterne og malerne i den periode.

Skandale om La Cour-malerier

Det skal indskydes, at Janus la Cour (1837-1909) næsten var gået i glemmebogen, men de senere år atter er draget frem som en af den tids betydelige landskabsmalere. F. eks. trak han store overskrifter for nogle år siden, da det kom frem, at et af hans hovedværker, “Stille aften ved foden af Himmelbjerget”, under et indbrud på herresædet Vilhelmsborg, der ejes af Aarhus Kommune, var blevet sparket i stykker.
Billedet var en del af en større samling, som Aarhus Kommune i 1969 fik overdraget som gave. Betingelsen var, at århusianerne skulle have adgang til malerierne, men det skete ikke. I stedet hang de værdifulde billeder uden tilstrækkelig beskyttelse på Vilhelmsborg.
Efter denne skandale blev der taget hånd om malerierne, og i 2007 arrangerede ARoS en la Cour-udstilling, som publikum strømmede til.

Christen Dalsgaaard: En afsked 1860.© ARoS
drømmen og Danmark
En snegleformet trappe fører op til etagerne med udstillingsrum på begge sider. Foto Hanne Würtz
Øverst Janus la Cour: Udsigt fra Helgenæs 1884.© ARoS

“Drømmen om Danmark” slutter 18. august 2019. www.aros.dk

Hanne Würtz

Hanne Würtz, medlem af Dansk Journalistforbund og Danske Rejsejournalister. Mesterlæreuddannet på Vendsyssel Tidende med kortvarigt kursus på Danmarks Journalisthøjskole. I 24 år ansat på Morgenavisen-Jyllandsposten som redigerende og senest som skrivende med fokus på kultur inden overgangen til freelance-tilværelsen som kultur- og rejsejournalist. Har oversat en række børne- og ungdomsbøger samt en enkelt rejsebog og har gennem alle årene samtidig leveret rejseartikler fra ind- og udland til Aarhus Stiftstidende, Jyllands-Posten, Politiken, Ekstra Bladet, Berlingske, Børsen, Herning Folkeblad, Jyske-Vestkysten/Fynske Medier, Aller og FerieBlogger.dk.

Hanne Würtz has 4 posts and counting. See all posts by Hanne Würtz