På D-Day Story museet hænger et 83 m langt broderi, “Overlord Embroidery”, der viser 34 situationer fra D-Dag og invasionen i Normandiet 1944. Foto af udsnit: Karin Møller-Olsen.
Udskibning til D-dag fra Portsmouth
Mange tager til Normandiet for at opsøge minderne om verdenshistoriens største militære operation, kendt som D-dag. Og når 80-året markeres i juni 2024, kommer der ekstra mange turister. Men faktisk giver det lige så god mening at søge mod Englands sydkyst omkring Portsmouth. Det er nemlig her, at hele operationen, der fik navnet “Operation Overloard” blev planlagt. Og det er herfra langt de fleste unge soldater blev udskibet og sejlet til Normandiets kyster.
Knuget og bevæget på D-day Story museet

Jeg besøger Portsmouth og D-day Story museet i 2023, hvor de mange øjenvidne beretninger, autentiske filmklip og fortællingerne fra museets dygtige frivillige guider gør uudslettelige indtryk.
Udenfor museumsbygningen står en af de fladbundede landgangsbåde, der blev brugt til at transportere tanks og soldater over Den Engelske Kanal. natten til den 6. juni 1944.
“Bådene var fladbundede, så de kunne komme helt op på stranden, men til gengæld var de frygtelige at sejle i. Den 5. juni var der høj sø, der var koldt og i de fleste tilfælde havde soldaterne siddet flere dage på det åbne dæk – landgangsbådene var nemlig kun indrettet til tanks og ikke til mennesker – inden landgangen i Normandiet”, fortæller Kathryn, der er frivillig guide på Landing Craft Tank 7074, som er et af de få landingsfartøjer, der fortsat findes. Ialt 20.000 fartøjer af denne type blev bygget til landgangen i Normandiet.
Inde på museet er der øjenvidneberetninger, der bekræfter indtrykket ude fra Tank 7074. Blandt andet fra en af krigsveteranerne, Alan King, der dengang var 19 år gammel. King fortæller, at han og kammeraterne inden afgangen fik at vide, at de skulle være spydspidser i aktionen og at deres restlevetid efter landgangen forventedes at være få timer. Noget, der for mange af soldaterne blev til virkelighed.

Broderi med inspiration fra Bayeux-tapetet
Inde på D-Day Story er der blandt andet et rum, som er særligt konstrueret til et 83 meter langt broderi “Overlord Embroidery” med applikationer. Et meget flot håndarbejde og det slår mig som smukt, selvom det viser 34 meget voldsomme situationer fra D-Dag og kampen om Normandiet i 1944. Det tog fem år for kunsthåndværkere på Royal School of Needlework i London at sy værket, der var færdigt i 1974.

Bo royalt på Queens hotel
Da jeg besøgte Portsmouth overnattede jeg på Queens Hotel. Et gammelt stateligt hotel fra 1856 i britisk imperial stil med søjler, krystallysekroner, blomstrede tapeter og kæmpemæssige badeværelser. Opløftende at bo her mens jeg fordøjede de frygtelige beretninger fra D-Dag. I øvrigt husede hotellet blandt andre General Montgomery og premierminister Winston Churchill, når de under 2. Verdenskrig opholdt sig i Portsmouth.


Langs Liberation Route Europe
Langs kysten nedenfor Queens hotel og D-Day Story museet løber en nyanlagt vandresti, der er del af et netværk af historiske vandreruter, der har fået navnet Liberation Route Europe, forkortet LRE. Ruten forbinder mennesker, steder og begivenheder, der markerer befrielsen fra den tyske besættelsesmagt under 2. verdenskrig.
Her i Hampshire er ruten på 200 km og under mit besøg følger jeg en del af stien forbi nogle af udskibningsstederne og gravpladserne for de omkomne i Portsmouth. Herfra går stien nord på til Southwick Village. En lille landsby, der spillede hovedrollen i planlægningen af D-Dag.




Jeg var inviteret på besøg i Portsmouth og Southwick af Liberation Route Europe.
Læs mere her: