”Antallet af danskere, der rejser til USA stiger igen efter COVID 19, og vi venter at tallet i år næsten når rekorden fra 2019 på over 300.000. Det er en glædelig udvikling. Sidste år var tallet 214.000 danskere som tog over Atlanten”, siger direktør for den danske Discover Amerika-komite Karin Gert Nielsen, ejer af marketing- og PR bureauet Atlantic Link, der er sekretariat for Discover America Denmark.

Forleden holdt discover Amerika den årlige USA Workshop over to dage på hotel Scandinavia i København, i øvrigt nr. 11 i rækken.  I alt deltog 75 udstillere fra destinationer i USA samt en række flyselskaber fra både USA og Europa foruden biludlejningsselskaber med flere. Omkring 150 deltagere fra rejsebureauer, medierepræsentanter samt influensere deltog i workshoppen de to dage.

Golden Gate i San Francisco

Atlantic Links direktør Karin Gert Nielsen har igennem 12 år utrætteligt arbejdet med at markedsføre Guds eget land i Danmark, og få så mange turister ikke alene fra Danmark, men fra hele den nordiske region omfattende Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island og de tre baltiske lande, til at vælge USA som deres feriedestination. I 2018/19 besøgte 1.4 millioner gæster fra regionen USA, og dermed var den nordiske region den 3. største gruppe på det europæiske fastland kun overgået af Tyskland og Frankrig.  I alt rejste 14.5 millioner Europæere til USA i 2018/19, og det svarer 15 procent af USA’s turister, der i 2018 nåede 85 millioner.

Fra venstre Amanda Davis, fra Brand USA sammen med Karin Gert Nielsen, Atlantic Link

Målet er 2 millioner gæster

”Vores mål er stadig at nå to millioner gæster fra den nordiske region.  En af forudsætningerne for at vi kan nå dette mål inden for en overskuelig fremtid er, at flykapaciteten mellem Europa/Skandinavien og USA øges. Og det ser det ud til vil ske i de kommende år, idet Icelandair øger kapaciteten ligesom de nye lavprisselskaber Norse fra Norge og Play fra Island også er begyndt at flyve fra Skandinavien til USA”, siger Karin Gert Nielsen.

Under trawl showet var der to paneldebatter. Det første panel bestod af CEO/Excutive Director -Jonathan Farrington fra Yosemite Mariposa County Tourism Bureau, Thu Tran, Senior Account Executive, New Orleans & Company, Tracy Vaughan, Vice President, Greater Fort Lauderdale Convention and Visitors Bureau, Lisa Catron, Global Travel Trader Director, Memphis Tourism og Shelby Sim, President & CEO, Visit the Santa Ynez Valley. Ordstyrer var Richard Peterson, President & CEO, U.S. Cultural & Heritage Marketing Counsil.
Deltagerne debatterede tendenserne i rejsemynstrene, arbejdet med at gøre destinationerne bedre, mere effektive samt udvikling af de forskellige organisationers rejseprodukter for at gøre dem mere attraktive for de rejsebureauer, der sender turister til USA. Alle var enige om at øge væksten og forbedre produkterne for at tiltrække endnu flere turister.  En af de deltagende journalister spurgte om grænsen for vækst ikke var nået, og om destinationerne helt havde glemt bæredygtigheds problematikken i en tid med megen fokus på den globale klimakrise. Alle i panelet var enige om, at der var en grænse for væsket og derfor fokusererede alle i høj grad mere og mere på bæredygtighed ved alle parameter i hele turistindustrien lige fra brugen af materialer til grønne løsninger på destinationerne samt på madspild m.v.

Den sidste paneldebat var også med Richard Peterson som ordstyrer, og i panelet deltog Chief Commercial Officer fra det islandske flyselskab Play Airlines Sonja Arnórsdóttir, Head of Sales i SAS Theres Briger, og Head of Sales and Purchasing, FDM Travel, Jesper Evald.
Panelet debatterede blandt andet samarbejdet mellem luftfartsselskaberne og rejsebureauerne. Det kom frem, at krigen i Ukraine har påvirket luftfartselskaberne, som har været nødt til a lukke ruter og ændre rute nettet, og det havde ført til øgede udgifter for luftfartsselskaber ne.

Jesper Ewald fra FDM nævnte, at da bureauet hovedsaglige fokuserede på kør selv ferie i USA, Canada, Australien og New Zealand, var man kun i mindre grad berørt af krigen i Ukraine.

FDM rejemessen

En hjuldamper på Mississippi floden i New Orleans

En del af udstillerne fra Discover Americas USA Travelshow flyttede et par dage efter showet på hotel Scandinavia ud på Dokken i Nordhaven i Købehavn, hvor FDM Travel for 8. gang holdt USA-rejsemesse – den eneste rejsemesse udelukkende med fokus på de store oplevelser i det store land mod vest.
”Vi havde 3.000 besøgende på vores USA rejsemesse og siger tusind tak til alle for en herlig dag med fokus på USA. Gæsterne mødte FDM Travels erfarne USA-specialister samt bureauets vigtigste amerikanske samarbejdspartnere og turistorganisationer. Derudover blev der vist film og afholdt en lang række forskellige rejseforedrag dagen igennem. Kort sagt var det en dag fyldt med inspiration, rådgivning om og gode tips til danskernes drømmerejse. Messen var en succes og interessen viser, at danskerne stadig er helt vilde med USA som rejseland, og at landet står stadig øverst på ønskelisten, og sådan har det været i flere år. Og der er ikke noget der tyder på, at interessen bliver mindre de kommende år,” fortæller salgs- og indkøbschef Jesper Ewald, FDM Travel. 

Aage Krogsdam

Freelance rejsejournalist og kasserer i Danske Rejsejournalister. Har rejst over det meste af verden, og har speciale i bl.a. Australien, Canada, Cypern, Finland, Grønland, Israel, Island, Malta, New Zealand, Nicaragua, Norge, Rusland, Sverige, Storbritanien, Sydafrika, Tyskland, USA, Venezuela og Østrig.

Aage Krogsdam has 58 posts and counting. See all posts by Aage Krogsdam