Historiske kanalbåde på National Waterways Museum

På National Waterways Museum i Cheshire får man en bid af historien om den industrielle revolution i England. Transporten på kanalerne spillede en afgørende rolle for den industrielle udvikling.

Går man langs de smalle kanaler til og fra Ellesmere Port, kan man undre sig over, at der er stier hele vejen langs kanalerne. Det giver ikke rigtig mening. Når man fragtede gods på kanalen, og bådsmændene opholdt sig i kanalbådene – hvad skulle man så med stierne?

”Stierne var til de heste, der trak kanalbådene. Da kanalerne blev gravet fra sidste halvdel af 1700-tallet, var man afhængig af levende hestekræfter”, fortæller Chris, som er frivillig guide på National Waterways Museum i Ellesmere Port.

Chris er en af 150 frivillige, der ikke vil lade historien om Ellesmere Port og kanalbådene dø. De vedligeholder de gamle både og tager turister rundt på National Waterways Museum. Og ofte kan man få en tur i en af de gamle kanalbåde. Desværre ikke lige på denne dag, hvor vi besøger Ellesmere Port.  Men det er interessant at se de mange udstillede kanalbåde, gå langs kanalerne og høre Chris fortælle historien.

Det britiske National Waterways Museum er indrettet i den gamle kanalhavn, Ellesmere Port i Cheshire
Det britiske Waterways Museum er indrettet i den gamle kanalhavn, Ellesmere Port, i Cheshire. Kanalhavnen er etableret i 1795.

Britisk kanal-mania

”Kanalerne og transporten på kanalerne spillede en helt afgørende rolle i begyndelsen af den industrielle revolution”, forklarer Chris.

Transport af for eksempel kul og jernmalm fra minerne til tekstilfabrikkerne var afgørende for udviklingen af industrien. Og lige så vigtigt var det at kunne transportere de færdige varer ud til havnen, så de kunne blive fragtet til udlandet og solgt. Havnen er i dette tilfælde Liverpool, der var en af Englands største i 1700- og 1800-tallet.

Den første kanal i England blev udgravet i 1761. Derefter opstod en periode, de selv beskriver som ”kanal-mania” i hele Storbritannien. Her blev bygget kilometervis – eller rettere ’milesvis’ – af kanaler. Blandt andet kanalen mellem floden Dee i Chester og her til Ellesmere Port. Senere blev denne kanal del af et større system. I 1846 varEllesmere Port forbundet med et kanalsystem på 300 mil svarende til 483 km.

Kanalerne betød også, at udenlandske varer som porcelæn fra Kina og sukker fra Vestindien kunne transporteres til byerne inde i landet.

I 1800-tallet opstod en tradition med smukke malede dekorationer på kanalbådene
I mange tilfælde var de smalle kanalbåde hjem for en hel familie. I 1800-tallet opstod en tradition med at male smukke dekorationer på bådene, såkaldt “Canal Art”. Malerierne kaldes også “Castles and roses”, da motiverne næsten altid var slotte og roser. De går også igen på kander, potter og spande. Det var dog ikke alle både, der var helt så flotte som Josh Skinners båd her på billedet.

Hestetrukne kanalbåde til midten af 1900-tallet

National Waterways Museum rummer et stort antal af de gamle kanalbåde, der er sat i stand. Flere af dem er åbne, så besøgende kan gå indenfor og opleve, hvordan kanalarbejderne levede.  Det er smalle både med en meget lille kabys og smalle køjer. I flere tilfælde boede og arbejdede hele familier på bådene. Det var især efter 1850’erne, hvor kanaltrafikken oplevede stigende konkurrence fra jernbanerne. Kanalbådene fortsatte med at være et vigtigt transportmiddel, men indtægterne var faldende og jernbanerne fik efterhånden de mest værdifulde laster. Men trods konkurrencen fra jernbanerne og opfindelsen af dampmaskinen, blev de hestetrukne kanalbåde ved med at sejle frem til 1940’erne. Nogle steder endda helt op i 1970’erne. 

Hestetrukne kanalbåde var i brug helt op til midten af 1900-tallet
Hestetrukne kanalbåde var i brug op til midten af 1900-tallet.
Window on the world er en del af udstillingen, hvor man får historien om transport på kanalerne gennem 200 år.
“Window on the world” er en del af udstillingen, hvor man får historien om transport på kanalerne gennem 200 år. Udtrykket henviser til at kanalerne  og kanalhavnen repræsenterede  adgangen til resten af verden.

Kanalerne som rekreativt område

I dag er kanalerne populære blandt fritidssejlere, kano- og kajakroere. Og stierne langs kanalerne, som hestene har trampet gennem 200 år, er populære til vandre- og cykelture.

Man kan komme med tog fra Chester til Ellesmere station. Herfra er der 10 minutters gang til National Waterways Museum.

Læs mere om National Waterways Museum

VisitBritain.dk havde inviteret.

Læs også om Chatsworth House, der ligger i Midtengland og har lagt kulisser til filmatiseringen af Stolthed og Fordom.

 

Karin Møller-Olsen

Rejsejournalist siden 2006. Artikler til bl.a. JyllandsPosten, Jyske Vestkysten, Berlingske Tidende og Politiken. Ferieblogger siden 2018. Primære interesseområder: natur, kultur, historie og aktiv ferie. Skriver mest fra de nordiske lande og Spanien, men ellers fra alle verdens lande, jeg måtte besøge. Har boet i Bilbao, Nordspanien 2003 & 2004. Kontakt mig på karinmollerolsen@mail.dk

Karin Møller-Olsen has 43 posts and counting. See all posts by Karin Møller-Olsen