Af MOGENS HANSEN
Ikke særligt mange ved, at fem lande samarbejder om at fremme sejlbådsturismen i den sydlige del af Østersøen. Danmark deltager med Bornholm, hvor den fælles sejlads i sommeren 2019 begyndte i Svaneke. Øvrige deltagere er Vorpommern i Tyskland, hele Polens østersøkyst, Kaliningrad, som er en fritliggende region i Rusland, og Klaipeda-regionen i Litauen. Projektet er økonomisk støttet af EU.
Undertegnede var med på en del af turen, hvor vi besøgte de polske byer Swinoujscie (Swinemünde) og Szczecin (Stettin) og derefter mindre byer i Tyskland: Krummin, Wolgast, Peenemünde, Greifswald og Kröslin. Op mod 30 sejlbåde fra forskellige lande deltog i turen, og der var omkring 120 mennesker ombord på bådene. Jeg selv sejlede med og boede på en tysk yacht, hvor der også var fem tyskere: to ældre mænd og tre unge studerende, heraf de to kvinder.
Indholdsrige samtaler
Det var en god sammensætning af “besætningen”, og når man er sammen næsten døgnet rundt i over en uge, kommer man tæt på hinanden og får – trods sprogforskelle – gode samtaler om alt muligt. Mest de praktiske ting med at håndtere båden, lave mad, rydde op osv., men også dybere samtaler om Anden Verdenskrig, store forskelle mellem øst- og vesttyskere næsten 30 år efter genforeningen og det pres, som vestlige demokratier for tiden oplever. Trods forskellig baggrund og kultur var vi stort set enige om alt.
I havnene var der adskillige gange aftenpartyer med gratis mad og drikkevarer. Stemningen steg og steg, og det var tydeligt, at folk søgte sammen med andre af samme nationalitet. Selv kom jeg tæt på et ægtepar med egen båd fra Aarhus-området, flere bornholmere og et par svenskere. Disse aftener var ren hygge.
Cykel- og gåture i havnebyerne
I byerne, hvor vi lå i havn, var der arrangeret ture til fods og på cykel. Fra Swinoujscie cyklede vi langs de flotte strande på øen Usedom over den åbne grænse til Tyskland og besøgte badebyerne Heringsdorf og Ahlbeck. En anden cykeltur førte til en af rejsens største oplevelser: Besøg på den nazityske raketfabrik Peenemünde, hvor V1- og V2-raketterne blev udviklet og fremstillet. Stedet er i dag museum. Gåture i Szczecin, Wolgast og Greifswald (grundlagt af danske munke i 1199) var også af høj klasse, da de var ledet af vidende, lokale guider.
Selve sejladserne kan bedst beskrives med ét ord: Afslappende. Vi skiftedes til at styre båden, og af og til skulle sejlene trimmes, men det meste af tiden kunne vi sidde på agterdækket og snakke sammen eller bare nyde udsigten, hvor vi hele tiden kunne se land. Den længste sejlads var på 14 timer og gik fra Swinoujscie ad kanaler, floder og en stor lagune til Szczecin. Efter så lang en tur var det dejligt, at der om aftenen var masser af liv og glade dage, sluttende med fyrværkeri, på havnen i Szczecin.
Sådan undgår man søsyge
Hen langs den tyske kyst på sydsiden af Rügen sejlede vi et godt stykke fra land i kraftig blæst. Båden krængede voldsomt og hoppede fra bølge til bølge. Da var jeg glad for min soldatertid, hvor jeg flere gange krydsede Nordatlanten på en af Søværnets fregatter. Her lærte jeg, at for at undgå søsyge bør man (om muligt) opholde sig udendørs i frisk luft og kigge ud mod horisonten. Det beroliger hjernen, og så undgår man at kaste op.
Læs tre detaljerede artikler om de besøgte steder i Kristeligt Dagblad. De trykkes i løbet af efteråret 2019.
I 2020 starter South Coast Baltic Boating Rally den 27. juni, og turen går fra Gdansk i Polen via Kaliningrad i Rusland til Litauen. Tilmelding til næste års sejlads kan ske allerede nu.
Yderligere oplysninger om South Coast Baltic Boating Rally:
www.southcoastbaltic.eu
Skribenten var inviteret af South Coast Baltic.