Danskere er populære krydstogtsgæster

NCL, Norwegian Cruise Line, har placeret stort skib i København – men ikke for danskernes skyld

Norwegian Getaway med 396 passagerer sejler fra København i sommer. Næste år kommer et endnu større skib.

Norwegian Cruise Line har omkring 100.000 gæster om året fra København til De Norske Fjorde og Baltic.

Kun få af gæsterne er fra Danmark. Vi placerer ikke et stort skib i København for danskernes skyld. Vi gør det af to grunde. Der skal være en god lufthavn,og det skal være en spændende by, hvor vore gæster gerne vil være nogle dage.

Begge disse betingelser opfylder Københavns Lufthavn og København. Vi har naturligvis danskere med på krydstogterne fra København. Men vi har ofte gæster fra 50 – 60 nationer, så der er også mange andre,” siger Kevin Bubolz, Vice President og Europadirektør, NCL, Norwegian Cruise Line til www.ferieblogger.dk

I sommer bliver det primært krydstogter fra København til Baltic og Norske Fjorde med Norwegian Getaway, med plads til 3.963 passagerer. Men næste sommer kommer det største af Norwegians foreløbige 17 skibe, Norwegian Escape med plads til 4.248 passagerer.

“Danskere er populære krydstogtsgæster,” siger Kevin Bubolz, Europadirektør for NCL, Norwegian Cruise Line.

“Vi ser et stort potentiale i krydstogter fra København. Disse krydstogter er meget populære. Omkring 40.000 danskere tager på krydstogt om året. Det er kun 1 procent af alle danske ferierejsende, mens det i Tyskland er 1,5 procent, England 3,5 procent, USA 3,5 procent og Australien 6 procent. Jeg kan ikke rigtigt sige, hvor mange gæster der skulle være fra Danmark, men næste skridt skulle gerne være omkring 100.000.”

“Danskernes krydstogter med NCL er primært i Middelhavet, Caribien og Baltic. Men størst vækst af krydstogter til Asien, herunder Australien og New Zealand,” siger Kevin Bubolz.

Kahyt med balkon er langt det mest populære. Indvendige kahytter uden vinduer er hastigt på vej ned.

60 procent af NCL’s danske gæster køber kahyt med balkon, mens salget af indvendige kahytter , uden vinduer, er på vej ned,.Derfor kommer der færre og færre indvendige kahytter i NCLs nye skibe.

“Free at Sea”

NCL, har lanceret ​​’Free at Sea’ i Europa. Her kan gæster via en opgradering på €99 på syvdageskrydstogter tilpasse deres ferie og frit tilvælge to fordele, herunder Premium Branded Beverages, Specialty Dining Package, WiFi package, $50 Shore Excursion Credit eller muligheden for at lade familie og venner bo med i deres stateroom som den 3. og 4. gæst ved kun at betale skat. Øvre kategorier, herunder Concierge Staterooms, Suites og The Haven Suites, modtager alle fem fordele som en standard.

“Hvordan er danskerne som krydstogtsgæster?”

“De er meget populære, fordi de er venlige, eventyrlystne og gerne vil opleve noget. De ved hvordan man skal opføre sig. De værste gæster NCL har, er nyrige gæster fra Rusland og Indien. Nogle af de gæster behandler personalet som slaver, og derfor har vi måtte give nogle af de rejsende karantæne,” siger Kevin Bubolz.

Dyre udflugter

“Hvorfor er udflugter med NCL og andre krydstogtsrederier så dyre i forhold til, hvad man kan købe i land?

“Det er der to grunde til. Når en gæst tager på udflugt med NCL, har vi ansvaret for gæsten. Hvis der sker en forsinkelse, f. eks. med et tog eller på en motorvej, så venter skibet på gæsten. Er man afsted på egen hånd og kommer for sent til skibet, venter det ikke.

Den anden grund er, at NCL står inde for kvaliteten af udflugten. Vi kender vore samarbejdspartnere i land. De kan give en udflugt, som man nok ikke får hvis man hyrer en tilfældig taxa i havnen,” siger Kevin Bublz.

“Hvornår giver I personalet en ordentlig løn, så gæsterne ikke skal give et fast drikkepenge beløb oven i krydstogtsprisen?”

” Drikkepenge gives for at opmuntre personalet til at give en ekstra god service. Ikke som en pisk, men som en gulerod. Vi vil gerne have et fast beløb til drikkepenge, fremfor at de gives til enkelte personer, fordi der er mange personalegrupper f. eks. i køkkenet som gæster ikke kommer i kontakt med. De får også del i drikkepengene, når de gives som et fast beløb,” siger Kevin Bubolz.

Pressefoto: Norwegian Cruise Line