Det tidligere Austin-Museum – verdens største privatejede samling af Austin-biler – genåbner i pinsen under navnet Samsø Tekniske Museum.

Det er to samske matadorer, det må man vist godt kalde dem, Hans H. Sørensen og Finn Campen, der har skabt mulighed for at museet kan bevares, men nu i en ny kontekst. Foruden biler, og der bliver også plads til andet end Austin, vil der efterhånden blive skabt plads til andet, som giver et historisk tilbageblik i øens teknologiske udvikling.
Allerede kort tid efter at det rygtedes, at et teknisk museum var på vej, begyndte samsingerne at indlevere interessante effekter som radioer, fotoapparater, værktøj og gamle landbrugsredskaber. Man kan jo nu engang ikke løbe fra den kendsgerning, at gartneri- og landbrug har været hovedbeskæftigelsen på øen.
Et af de mere løjerlige redskaber, der er indleveret, er Samsøs formentlig første roerensningsmaskine, der udmærkede sig ved ikke at fungere efter hensigten. Alle roer skulle efterfølgende håndrenses med hakke, så maskinen fik ikke lang levetid.

Alle udstillede biler fortæller en historie. En Austin Healy i Dannebrogsfarve.

Selvejende institution

Museet vil fortsat have adresse i Langemark, hvor Stefan Wolffbrandt i sin tid etablerede sit Austin-museum. Efter en langvarig dialog med skat stod det klart, at Wolffbrandt ikke måtte videreføre sin private samling som museum, og han valgte derfor at sælge sit livsværk.
Og det er så her Hans H. Sørensen og Finn Campen kommer ind i billedet. De mente, at en væsentlig turistattraktion dermed ville forsvinde for altid fra Samsø, og greb til lommerne.
Samsø Tekniske Museum er nu etableret som selvejende institution og har fået den i veteranbilkredse velkendte Allan Laxby som formand.

Den første Austin som i sin tid blev købt til museet

Det er Allan Laxbys opfattelse, at man med en kerne af de bedste Austin-biler kan skabe en ny attraktion for Samsø, som i forvejen besøges af mange turister med klassiske køretøjer. Under alle omstændigheder går der invitation ud til en række veteranbilklubber om at lægge vejen forbi. Det er en almindelig erfaring, at bilfolket, der knytter sig til veteranbiler, som regel også interesserer sig for anden form for teknik, der fortæller en historie.

 

Den blå Austin i forgrunden kørte en årrække som bagerbil på Samsø

 Biler med en historie

Netop begrebet storytelling er dybt forankret i de Austin-biler, der videreføres i det nye tekniske museum. En Austin-Healey i Dannebrogsfarver. Hvorfor det? Den overskårne Austin 1800, som blev brugt i Tatis film Trafic fra 1971. En Austin Westminster MkII har et skudhul i bagruden efter et bankrøveri i Aarhus i 1966. En Austin Maxi fra 1976 har været direktionsvogn hos Lego. I det hele taget dominerede en række Austin-modeller de danske veje i ’70erne, men allerede i ’80erne begyndte det at tynde ud efterhånden som den engelske fabrik droslede sin produktion ned. Den sidste Austin Metro blev solgt i Danmark i 1990.

Da jeg var forbi det kommende museum for et par dage siden herskede stor travlhed. Nogle af de store attraktioner var tildækkede, mens støv og andre herligheder blev fejet ned fra lofter og vægge. Der blev malet og skuret og skrubbet, så alt fremstår i optimal stand ved åbningen.
Ud over samlingerne håber man også, at en lille, hyggelig cafe vil medvirke til de i forvejen enestående rammer i Langemark.

Tag på ø-ferie med Færgen

Jørn Henrik Jørgensen

Journalist siden 1962. Mesterlæreuddannet med kortvarigt kursus på Danmarks Journalisthøjskole. Medlem af Dansk Journalistforbund siden 1964. Ansættelser på flere provinsaviser, freelance-tilknytning til DR en årrække, studier i statskundskab (Århus Universitet) 1973-75, 1976 kortvarigt fung. chef for Grønlands Radio udsendt af Ministeriet for Grønland, derefter flerårig ansættelse Berlingske Tidende, chef for Avisradio 1984-86, 1986-88 udviklingsopgave for landsdækkende dagblad, derefter freelance med fokus på arkitektur og kurser i corporate image for mindre virksomheder, siden 1995 freelance rejsejournalist med speciale i Tyskland, Sydsverige, Nordatlanten, Nordfrankrig. Mangeårigt medlem af Danske Rejsejournalister og nu æresmedlem af denne forening.

Jørn Henrik Jørgensen has 46 posts and counting. See all posts by Jørn Henrik Jørgensen