På vodkamuseet i Skåne bliver man klogere på, hvordan Absolut Vodka begyndte for 140 år siden og nu er verdens tredjestørste spiritusbrand

Af Hanne Würtz, tekst og fotos

Armene går op og ned og frem og tilbage i takt til den rytmiske musik. Vi er en halv snes personer, der forsøger at lære at ryste cocktails under kyndig vejledning af Filip. Han er guide på besøgscentret Absolut Home, der siden 2018 har rummet reception og museum for Absolut Vodka. Stedet er Åhus, en velbevaret middelalderby med ca. 10.000 indbyggere, der ligger ud til den skånske østkyst halvanden time i bil fra Malmø.

Et godt blikfang. Ingen kan være i tvivl om, at her er et destilleri.

Hvor utroligt det end lyder, er Sverige – der som bekendt har en ret restriktiv alkoholpolitik – hjemsted for verdens tredjestørste spiritusbrand, Absolut Vodka, der er Sveriges største eksportprodukt inden for fødevarer.

For at sætte fokus på bæredygtighed og CO²-neutral produktion lanceredes i 2018 reklamefilmen “The Vodka with nothing to hide”. Her optræder 28 medarbejdere fra produktionen nøgne som en metafor for, at Absolut Vodka intet har at skjule.

Skånske råvarer

“Hver dag bliver der på fabrikken i Åhus afleveret 500 tons hvede, avlet af skånske bønder. Vandet hentes fra egen boring, 40 meter dyb, og spildprodukterne anvendes som foder til det lokale kvæg,” fortæller Filip på formiddagens rundvisning på museet i Villa Åhus et par hundrede meter fra selve fabrikken. Her præsenteres vi for hele historien bag i form af film og plancher – om Lars Olsson Smith, som efter opvækst i fattige kår ved flid og dygtighed arbejdede sig op til at blive en af datidens mest driftige og kontroversielle erhvervsfolk.

Det hele tog for alvor fart for godt 140 år siden (1879), da L.O. Smith, der havde opbygget et brændevinsimperium, indså, at hans brændevin var for uren. I Frankrig fandt han maskineri, der kunne rense brændevinen for den skadelige fusel, og så lancerede han “Absolut renat brännvin”.

Print på flasken

I 1979 blev den relanceret under navnet “Absolut Vodka” og fik internationalt gennembrud – ikke mindst takket være en nyskabende og konsekvent markedsføring med fokus på sammenhængen mellem design, kunst og kvalitet.

Det var et genialt træk at udforme en klar flaske som en traditionel medicinflaske uden påklistret etikette, men med navn og tekst samt et portræt af L.O. Smith i sølv printet direkte på flasken.

Successen var hjemme. Gæster strømmede til Manhattans cocktailbarer for at prøve den nye drik, og inden længe var Absolut Vodka det største udenlandske vodkamærke i USA.

Det gælder om at ryste metodisk – gerne i takt til musikken

Siden er det kun gået fremad.

Vodkaproduktionen foregår i disse statelige bygninger, som vi er på vej ind i som et led i rundvisningen.

Iført gule veste spadserer vi hen til fabrikken, hvor vi får et kig ind i destilleriet og tager trappen op til en platform. Derfra er der udsyn over hallen, hvorfra den daglige produktion på 600.000 flasker via transportbåndene sendes ud i verden.

Desuden er der en lille udstilling, der viser diverse vodkatyper og flasker fremstillet til særlige lejligheder.

Også alkoholfrie cocktails

Guiden Filip fortæller, hvad der er alfa og omega ved fremstilling af en perfekt cocktail.

Tilbage til cocktailfremstillingen, som foregår ved to lange borde med diverse udstyr i midten, bl.a. en masse isterninger, som skal afkøle cocktailshaker og glas.

Ingredienserne måles op i mindre beholdere og blandes i en bestemt rækkefølge i cocktailshakeren, og så skal der rystes.

På denne formiddagstur er cocktailen alkokolfri. Den mixes af 50 ml tranebærjuice, 20 ml appelsinjuice, 20 ml frisk limejuice og 10 ml simple syrup (sukkervand). Pyntes med strimlet appelsinskal.

Hæld op i afkølede cocktailglas og smag. Himmelsk!

Med vodka: 40 ml Absolut Vodka, 20 ml Triple Sec (appelsinlikør) og 20 ml tranebærjuice. Pyntes med strimlet appelsinskal.

En fyldig salat til frokost i restaurant Villan under besøgscentret Absolut Home.

Min ledsager og jeg tog trappen ned i kælderen for at spise frokost i restaurant Villan. Madkonceptet bygger på en moderne tolkning af svensk madtradition baseret på lokale råvarer. Vi valgte sildebordet til 125 og salaten til 135 svenske kr. inclusive kaffe, vand og brød og lod os ikke friste af barens store udvalg af drikkevarer.

Fakta:

Absolut Home er åben alle ugens dage fra 11.30. Lukketiden varierer. Guidede ture på svensk og engelsk fra 295 svenske kr. pr. person.

Se mere på www.absoluthome.com

Redaktionen var inviteret af VisitSweden.

Hanne Würtz

Hanne Würtz, medlem af Dansk Journalistforbund og Danske Rejsejournalister. Mesterlæreuddannet på Vendsyssel Tidende med kortvarigt kursus på Danmarks Journalisthøjskole. I 24 år ansat på Morgenavisen-Jyllandsposten som redigerende og senest som skrivende med fokus på kultur inden overgangen til freelance-tilværelsen som kultur- og rejsejournalist. Har oversat en række børne- og ungdomsbøger samt en enkelt rejsebog og har gennem alle årene samtidig leveret rejseartikler fra ind- og udland til Aarhus Stiftstidende, Jyllands-Posten, Politiken, Ekstra Bladet, Berlingske, Børsen, Herning Folkeblad, Jyske-Vestkysten/Fynske Medier, Aller og FerieBlogger.dk.

Hanne Würtz has 5 posts and counting. See all posts by Hanne Würtz

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.