Jernbaner på Bornholm havde en kort historie

Tre jernbaner på øen fortæller historie

Jernbaner

I forbindelse med øens kulturuge i september kan du høre om de bornholmske jernbaners historie gennem 68 år

I dagene fra den 21 til den 25 september er der kulturuge på Bornholm. Det er en årligt tilbagevendende festival med musik, litteratur, gastronomi og meget mere. Siden 2001 har klippeøen budt velkommen til en uge fyldt med et hav af begivenheder og oplevelser for alle sanser.

Ferie for voksne på Bornholm

Blandt de mange udstillinger, som du kan besøge i denne kulturuge er blandt andet DBJ Museet i Nexø, hvor der gennem plancher og fotos fortælles hele historien om de tre bornholmske jernbaner. Her er er dagligt åbent fra 10 til 16.

Bornholm_museum_DBJ_Nexo

Lej en feriebolig i en af de Bornholmske byer

Den korteste af de bornholmske jernbaner var Gudhjembanen fra Almindingen til Gudhjem på kun 18 km. I år er det 100 år siden at denne bane blev individet. I den anledning arrangerer Gudhjem by og Mindeforening et arrangement den 21. september kl. 17 med en særudstilling og foredrag om jernbanes arkitektur.

408-Kleven-3.Postkort

Jernbanerne var en vigtig brik i udviklingen af det bornholmske samfund fra deres anlæggelse i begyndelsen af 1900 tallet. Den første jernbane af tre og den længste var banen fra Rønne til Nexø. Den blev individet i år 1900 og havde en længde på 36.9 kilometer. Jernbane var aktiv indtil 1968, hvor bilerne helt udkonkurrerede de bornholmske jernbaner. I 1901 fik Rønne-Nexø banen en lille 5 km afstikker fra Åkirkeby og til Almindingen. Nogle år senere i 1916 blev denne forlænget med yderligere 18 km fra Almindingen til Gudhjem. Men et par år før var der i 1913 blevet anlagt en jernbanelinje fra Rønne til Allinge på øens norøstkyst- en strækning på 31 km. De to sidste jernbaner blev nedlagt i henholdsvis 1952 og 1953. Totalt havde de bornholmske jernbane en længde af 91 km og de var anlagt som smalsporede jernbaner, det vil sige med en sporbredde på blot 1 meter.

Hold ferie i en af lejlighederne på Romantik

Da det ikke var relevant at sejle godsvogne til og fra Bornholm, genbrugtes ved bygning af de bornholmske jernbane materiale fra andre smalsporsbaner i landet, der blev omlagt til normalspor.

tog

25 års debat om jernbaner

Inden anlægsarbejdet gik i gang på Bornholm i år 1900 havde der været debat om jernbaner på øen i 25 år.

Gudhjembanen var som tidligere nævnt den korteste af de tre bornholmske jernbanelinjer kun 18 kilometer fra Almindingen til Gudhjem. De der husker Gudhjembanen mener at denne banestrækning var en af de mest spektakulære strækninger på solskinsøen. Toget kørte gennem de fleste typer af Bornholms landskab: Gennem den tætte skov i Almindingen, over hede landskabet med moser omkring Åløse, over Østermarie i det højtbeliggende, flade landskab til Østerlars gennem et stærkt bakket terræn præget af granitunderlag og sprækkedale til den sidste strækning mod Gudhjem – en strækning, der ligger på en højderyg og byder på en enestående udsigt fra klippekysten over havet.

Feriehuse på Bornholm

Jernbane-op

Arkitektur

Der er i dag mange spor efter Gudhjembanen både i landskabet og i form af de arkitektonisk meget vellykkede stationsbygninger, hvoraf alle på nær Åløse er fredede. Et af de mest iøjnefaldende landskabelige spor efter den nedlagte jernbane er det sted, hvor jernbanen har krydset Kobbeå nord for Østerlars for derefter at følge den lange sprækkedal mod sydvest. Her er der nu cykelsti, hvilket tydeliggør den tidligere banestrækning. Hvor banen krydsede åen, finder man den gamle jernbaneviadukt, som er op muret i granit. Denne viadukt bidrager til opstemningen af åen og dermed til det smukke vandfald. Ved Keldså findes i dag ved den tidligere jernbanebro den gamle milepæl i granit ved den stejle åbrink. Gudhjembanen har efterladt nogle markante arkitektoniske i form af en række flotte stationsbygninger. De to unge arkitekter, Kay Fisker og Aage Rafns stationsbygninger var ikke særligt anerkendt i starten af jernbanens eksistens.
Men i dag betragtes bygningsværkerne som noget af den ypperste og mest tidløse stations- arkitektur herhjemme. De unge arkitekter havde foretaget grundige studier af 1800-tals arkitekturen, og deres stil er blevet kaldt begyndelsen til moderne arkitektur i Danmark. De brugte den lokale bygningskultur som inspiration til de lange, kalkede længer, det tjærede træværk og de afvalmede tegltage. I dag er stationsbygningerne i Gudhjem, Østerlars, Østermarie og Christianshøj fredede, men ikke banebygningen i Åløse.

Ferie på Bornholm, læs mere her

Billeder venligst udlånt af Bornholmske Museer.

 

Aage Krogsdam

Freelance rejsejournalist og kasserer i Danske Rejsejournalister. Har rejst over det meste af verden, og har speciale i bl.a. Australien, Canada, Cypern, Finland, Grønland, Israel, Island, Malta, New Zealand, Nicaragua, Norge, Rusland, Sverige, Storbritanien, Sydafrika, Tyskland, USA, Venezuela og Østrig.

Aage Krogsdam has 51 posts and counting. See all posts by Aage Krogsdam