Enorme skulpturer i Chillida Leku Parken i Baskerlandet

Baskeren Eduardo Chillidas værker har fået en fornem placering i hjemlandet

40 monumentale skulpturer er spredt ud på græsset mellem træer og stier i den 10.000 m² store Chillida Leku Park. Det ser ud, som om de altid har stået der. Og dog er det af forholdsvis ny dato.

I 1983 købte Eduardo Chillida og hans kone Pilar Belzunce landstedet Zabalaga i Hernani ca. 10 km syd for San Sebastian i Baskerlandet.

Det havde været undervejs længe. Billedhuggeren Eduardo Chillida ville gerne vende tilbage til San Sebastian, hvor han blev født i januar 1924 og voksede op, og 100-året for hans fødsel er blevet fejret i hele 2024 og fortsætter ind i januar 2025.

Udsigt til parken fra parkeringspladsen. Foto Hanne Würtz

Udsøgte materialer

Man må gerne røre skulpturerne og derved at få en fornemmelse af materialet – stål eller granit. Han foretrak pink granit fra Indien – fik blik for det, da han rejste i Indien i 1970’erne – dels på grund af granittens skønhed, dels fordi den er resistent over for erosion.

Materialet til stålskulpturerne blev også valgt med omhu. Han brugte helst Corten stål, som er belagt med en speciel legering, der beskytter mod vejrliget.

Eduardo Chillida tillagde formen og materialet symbolske kvaliteter og forsøgte at definere rum dels gennem skulpturens lineære afgrænsninger, dels gennem fladen og massen. Derfor kredsede han længe om den blok, der skulle blive til en skulptur, følte på den, fandt dens naturlige linjer og dermed vejen ind i blokken, inden han blev enig med sig selv om udformningen.

Enorme skulpturer i Chilida Leku parken Baskeren Eduardo Chillidas værker har fået en ideel placering i hjemlandet 40 monumentale skulpturer er spredt ud på græsset mellem træer og stier i den 10.000 m² store Chillida Leku Park. Det ser ud, som om de altid har stået der. Og dog er det af forholdsvis ny dato. I 1983 købte Eduardo Chillida og hans kone Pilar Belzunce landstedet Zabalaga i Hernani ca. 10 km syd for San Sebastian i Baskerlandet. Det havde været undervejs længe. Billedhuggeren Eduardo Chillida ville gerne vende tilbage til San Sebastian, hvor han blev født i januar 1924 og voksede op, og 100-året for hans fødsel er blevet fejret i hele 2024 og fortsætter ind i januar 2025. Udsøgte materialer Man må gerne røre skulpturerne og derved at få en fornemmelse af materialet – stål eller granit. Han foretrak pink granit fra Indien – fik blik for det, da han rejste i Indien i 1970'erne – dels på grund af granittens skønhed, dels fordi den er resistent over for erosion. Materialet til stålskulpturerne blev også valgt med omhu. Han brugte helst Corten stål, som er belagt med en speciel legering, der beskytter mod vejrliget. Eduardo Chillida tillagde formen og materialet symbolske kvaliteter og forsøgte at definere rum dels gennem skulpturens lineære afgrænsninger, dels gennem fladen og massen. Derfor kredsede han længe om den blok, der skulle blive til en skulptur, følte på den, fandt dens naturlige linjer og dermed vejen ind i blokken, inden han blev enig med sig selv om udformningen. 64 tons tung skulptur En af hans kolossale stålskulpturer, der vejer 64 tons, viser fire sammenknyttede hænder på toppen af en solid stamme. Den blev skabt på et stålværk i Cantabrian. Den del, Chillida ville ændre, blev opvarmet, hvorefter han kunne forme stålet. En anden stålskulptur, der ”kun” vejer 22 tons, består af tre asymmetriske sammenføjede enheder. Siderne er forskellige og igen en anderledes oplevelse, når man kigger ind i den. Musik som inspirator Musik havde en stor plads i Chillidas verden og var med til at inspirere ham. De foretrukne komponister var Mozart, Vivaldi og først og fremmest Bach. Stålskulpturen ”De Musica III” blev oprindeligt skabt til torvet foran Bonns katedral. Omridset gengiver katedralens grundplan. Den passede imidlertid ikke helt til projektet og kan nu ses i parken. Og Chillida skabte en anden version til Bonn. Passion for fred Chillida udtrykte sig i et abstrakt sprog, der skulle illustrere hans passion for fred, tolerance, broderskab og frihed. F.eks. var skulpturen ”Arch of Freedom” bestilt til en central plads i Paris, forbeholdt fodgængere. Da det viste sig, at pladsen alligevel ikke var bilfri, nægtede han at levere skulpturen. Den står nu ses i parken. Det vil føre for vidt at nævne samtlige skulpturer. De skal ses og sanses. Der er et lille skilt ved hver af dem. Desuden fortæller en yderst informativ guidehefte i A4-format om personen Chillida og viser smukke fotos af flere af skulpturerne. (Også en engelsk version). Parken er anlagt af den hollandske landskabsdesigner Piet Oudolf. Der er tre klart definerede områder: Et med træer, et med buske og et med blomster. 1600-tals lade restaureret Med til købet af landstedet hørte også en rustik bygning fra 1600-tallet, som han betegnede som en juvel inden for baskisk arkitektur. Her havde fårene søgt ly, og den lå nærmest i ruiner. Eduardo Chillida besluttede at føre bygningen tilbage til dens oprindelige udseende med murværk dels af kvadre, dels afbindingsværk. Det var en lang proces, og det samme gjaldt det indvendige, som har gennemgået en smagfuld restaurering. Kraftige fritstående træstolper og tværliggende bjælker bærer overetagen og skaber et åbent rum med fint lysindfald. Her er der luft omkring flere af hans større træskulpturer, mens mindre arbejder i træ og alabaster har fået plads i overetagen. Denne er delt op i flere mindre rum med tegninger og kollager og en udførlig levnedsbeskrivelse på væggene. Pilarrummet er dedikeret til hustruen Pilar Benzunce. Hun var hans trofaste støtte, tog hånd om det praktiske og økonomiske angående gallerier og museer og stod samtidig for opdragelsen af parres otte børn, så han kunne koncentrere sig om sin kunst. Verdensberømt Eduardo Chillida er kommet vidt omkring i sin karriere . Han vaægt oprindeligt at studere arkitektur, skiftede derefter til tegning i Madrid, inden han i 1948 flyttede til Paris, hvor han skabte sin første gipsskulptur og udstillede i Salon de Mai, Paris, for i 1951 at vende tilbage til Baskerlandet. Det blev begyndelsen på hans stålskulpturer og førte til udstillinger og bestillingsopgaver i store dele af verden og efterhånden også en række priser. Til Chillida Leku hører en forholdsvis nyopført bygning med fotos og plancher, der fortæller om kunstnerens karriere og arbejdsprocesser. Her er samtidig indgangen til Lurra Café, som med inde- og udeservering med udsigt til skulpturparken indbyder til en lille pause. Bus fra San Sebastian Det er let at komme fra San Sebastian til Chilida Leku med bus BU05. Stoppested ud for en lille sidevej, der fører ned til parken. Der er en tunnel under vejen. Stor gratis parkeringsplads. Åbent 10-17 alle dage undtagen tirsdag og onsdag. Mulighed for guidede ture. Se mere på https://www.museochillidaleku.com/ Den Spanske Stats Turistbureau havde betalt transport fra Danmark samt hotel i San Sebastian. Billedtekster. Chillida Leku1. Bærende Foto Hanne Würtz Chillida Leku2. Ophængt skulptur kan beundres fra alle vinkler. Foto Hanne Würtz Chillida Leku3. Smukt parti fra skulpturparken. Foto Hanne Würtz Chillida Leku4. Skulpturens placering mellem træerne er valgt med omhu. Foto Hanne Würtz Chillida Leku5. 1600-tallets rustikke bygning er totalt restaureret. Foto Hanne Würtz Chillida Leku6. Hædersplads i den gamle bygning til Chillidas store skulptur. Foto Hanne Würtz Chillida Leku7. Flot trækonstruktion med frit udsyn til overetagen. Foto Hanne Würtz Chillida Leku8. Eduardo Chillida i sit kontor/arbejdsværelse. Foto Hanne Würtz Chillida Leku9. Chillidas hustru Pilar Belzunce var en uvurderlig støtte. Foto Hanne Würtz
En af skulpturparkens flotte store skulpturer. Foto: Hanne Würtz

64 tons tung skulptur

En af hans kolossale stålskulpturer, der vejer 64 tons, viser fire sammenknyttede hænder på toppen af en solid stamme. Den blev skabt på et stålværk i Cantabrian. Den del, Chillida ville ændre, blev opvarmet, hvorefter han kunne forme stålet.

En anden stålskulptur, der ”kun” vejer 22 tons, består af tre asymmetriske sammenføjede enheder. Siderne er forskellige og igen en anderledes oplevelse, når man kigger ind i den.

Skulpturens placering mellem træerne er valgt med omhu. Foto Hanne Würtz

Musik som inspirator

Musik havde en stor plads i Chillidas verden og var med til at inspirere ham. De foretrukne komponister var Mozart, Vivaldi og først og fremmest Bach. Stålskulpturen ”De Musica III” blev oprindeligt skabt til torvet foran Bonns katedral. Omridset gengiver katedralens grundplan. Den passede imidlertid ikke helt til projektet og kan nu ses i parken. Og Chillida skabte en anden version til Bonn.

Ophængt skulptur kan beundres fra alle vinkler. Foto Hanne Würtz

Passion for fred

Chillida udtrykte sig i et abstrakt sprog, der skulle illustrere hans passion for fred, tolerance, broderskab og frihed. F.eks. var skulpturen ”Arch of Freedom” bestilt til en central plads i Paris, forbeholdt fodgængere. Da det viste sig, at pladsen alligevel ikke var bilfri, nægtede han at levere skulpturen. Den står nu ses i parken.

Parken er anlagt af den hollandske landskabsdesigner Piet Oudolf. Der er tre klart definerede områder: Et med træer, et med buske og et med blomster.

Det vil føre for vidt at nævne samtlige skulpturer. De skal ses og sanses. Der er et lille skilt ved hver af dem. Desuden fortæller en yderst informativ guidehefte i A4-format om personen Chillida og viser smukke fotos af flere af skulpturerne. (Også en engelsk version).

1600-tallets rustikke bygning er totalt restaureret. Foto Hanne Würtz

1600-tals lade restaureret

Med til købet af landstedet hørte også en rustik bygning fra 1600-tallet, som han betegnede som en juvel inden for baskisk arkitektur. Her havde fårene søgt ly, og den lå nærmest i ruiner. Eduardo Chillida besluttede at føre bygningen tilbage til dens oprindelige udseende med murværk dels af kvadre, dels af bindingsværk.

Hædersplads i den gamle bygning til en af Chillidas store skulpturer. Foto Hanne Würtz
Flot trækonstruktion med frit udsyn til overetagen. Foto Hanne Würtz

Det var en lang proces, og det samme gjaldt det indvendige, som har gennemgået en smagfuld restaurering. Kraftige fritstående træstolper og tværliggende bjælker bærer overetagen og skaber et åbent rum med fint lysindfald. Her er der luft omkring flere af hans større træskulpturer, mens mindre arbejder i træ og alabaster har fået plads i overetagen. Denne er delt op i flere mindre rum med tegninger og kollager og en udførlig levnedsbeskrivelse på væggene.

Chillidas hustru Pilar Belzunce var en uvurderlig støtte. Foto Hanne Würtz

Pilarrummet er dedikeret til hustruen Pilar Benzunce. Hun var hans trofaste støtte, tog hånd om det praktiske og økonomiske angående gallerier og museer og stod samtidig for opdragelsen af parres otte børn, så han kunne koncentrere sig om sin kunst

Verdensberømt

Eduardo Chillida kom vidt omkring i sin karriere . Han valgte oprindeligt at studere arkitektur, skiftede derefter til tegning i Madrid, inden han i 1948 flyttede til Paris, hvor han skabte sin første gipsskulptur og udstillede i Salon de Mai, Paris, for i 1951 at vende tilbage til Baskerlandet. Det blev begyndelsen på hans stålskulpturer og førte til udstillinger og bestillingsopgaver i store dele af verden og efterhånden også en række priser.

Til Chillida Leku hører en forholdsvis nyopført bygning med fotos og plancher, der fortæller om kunstnerens karriere og arbejdsprocesser. Her er samtidig indgangen til Lurra Café, som med inde- og udeservering med udsigt til skulpturparken indbyder til en lille pause.

Eduardo Chillida i sit kontor/arbejdsværelse. Foto Hanne Würtz

Bus fra San Sebastian

Det er let at komme fra San Sebastian til Chilida Leku med bus BU05. Stoppested ud for en lille sidevej, der fører ned til parken. Der er en tunnel under vejen.

Stor gratis parkeringsplads.

Åbent 10-17 alle dage undtagen tirsdag og onsdag. Mulighed for guidede ture. Se mere på https://www.museochillidaleku.com/

Den Spanske Stats Turistbureau havde betalt transport fra Danmark samt hotel i San Sebastian.

.

Hanne Würtz

Hanne Würtz, medlem af Dansk Journalistforbund og Danske Rejsejournalister. Mesterlæreuddannet på Vendsyssel Tidende med kortvarigt kursus på Danmarks Journalisthøjskole. I 24 år ansat på Morgenavisen-Jyllandsposten som redigerende og senest som skrivende med fokus på kultur inden overgangen til freelance-tilværelsen som kultur- og rejsejournalist. Har oversat en række børne- og ungdomsbøger samt en enkelt rejsebog og har gennem alle årene samtidig leveret rejseartikler fra ind- og udland til Aarhus Stiftstidende, Jyllands-Posten, Politiken, Ekstra Bladet, Berlingske, Børsen, Herning Folkeblad, Jyske-Vestkysten/Fynske Medier, Aller og FerieBlogger.dk.

Hanne Würtz has 18 posts and counting. See all posts by Hanne Würtz